اخبار دریایی  >  دانستنی دریایی
تجهیزات ناوبری و نجات مورد استفاده بر روی کشتی های مدرن
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 26 بهمن 1401
    
تعداد بازدید: 2559
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/11/26

امروز دیگر آن زمان گذشته است که افسران ناوبر کشتی از روش های سنتی برای طرح ریزی مسیر و هدایت کشتی در دریاها استفاده کنند . امروزه افسران ناوبر کشتی به لطف پیشرفت های حاصله در فناوری ها ، تجهیزات بیشماری را برای هدایت کشتی ها در اختیار دارند . علاوه بر این دریانوردان امروزی آموزش های لازم برای کار با انواع تجهیزات مدرن و به روز ناوبری را فراگرفته و آشنایی کامل با عملکرد هریک از این تجهیزات را دارند ، امری که باعث گردیده تا سفرهای دریایی راحت تر و ایمن تر انجام پذیرد .

امروز دیگر آن زمان گذشته است که  افسران ناوبر کشتی  از روش های سنتی برای طرح ریزی مسیر و هدایت کشتی در دریاها استفاده کنند . امروزه افسران ناوبر کشتی به لطف پیشرفت های حاصله در فناوری ها ،  تجهیزات بیشماری را برای هدایت کشتی ها در اختیار دارند . علاوه بر این دریانوردان امروزی آموزش های لازم برای کار با انواع تجهیزات مدرن و به روز ناوبری را فراگرفته و آشنایی کامل با عملکرد هریک از این تجهیزات را دارند ، امری که باعث گردیده تا سفرهای دریایی  راحت تر و ایمن تر انجام پذیرد .

با بهره گیری از امکانات روز و سیستم های اتوماتیک  ، کشتی های امروزی مجهز به چندین سیستم ناوبری بوده که داده های دقیقی را برای سفرهای دریایی فراهم آورده و دراختیار ناوبران قرار می دهد .

 دراینجا ما 30 نوع از تجهیزات ناوبری جدید و قدیم که امروز بر روی کشتی های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند را بر می شماریم .

 1- جایرو کامپس : این وسیله برای پیداکردن مسیر صحیح استفاده می گردد . برخلاف قطب نماهای مغناطیسی ، میدان های مغناطیسی خارجی تاثیری بر عملکرد جایرو ندارد . جایروکامپس در کشتی ها مسیر حرکت کشتی نسبت به شمال حقیقی  ( محور چرخش زمین ) را نشان می دهند . یک دستگاه جایرو بر روی کشتی می تواند دارای تعدادی تکرار کننده باشد . یکی از مهمترین محل نصب تکرار کننده ها در محل کنترل اضطراری سکانها است  .

 2- رادار : رادارهای ناوبری مورد استفاده بر روی کشتی ها ی تجاری از نوع رادارهای سطحی بوده و کاربرد اصلی  آنها محاسبه فاصله و جهت کشتی از خشکی ، سایر کشتی ها و یا هرجسم شناور بر روی آب می باشد .

  3- قطب نمای مغناطیسی : قطب نمای مغناطیس براساس میدان مغناطیسی زمین کار کرده و برای  نشان دادن جهت شمال مغناطیسی زمین مورد استفاده قرار می گیرد .

 4- اتوپایلوت : اتوپایلوت مجموعه ای از سامانه های هیدرولیکی ، مکانیکی و الکتریکی بوده که برای کنترل اتوماتیک سکانهای کشتی ( هدایت اتوماتیک کشتی ) مورد استفاده قرار می گیرد .

  5- رادار آرپا : نمایشگر این رادارها که اسم آنها مخفف عبارت  Automatic Radar Plotting Aid می باشد موقعیت کشتی و دیگر شناورهای اطراف کشتی را نشان می دهد . رادارهای آرپا موقعیت کشتی های مجاور کشتی شما را نشان داده و مسیر مناسب برای کشتی جهت جلوگیری از بروز تصادم را انتخاب می کنند .

 6- ATA- Automatic Tracking Aid این دستگاه شبیه رادار آرپا بوده و برای نمایش اطلاعات ( به صورت گرافیکی و عددی ) بر روی هدف های نقطه شده ( ترک شده ) جهت ترسیم مسیر حرکت ایمن و عاری از احتمال تصادم بکار می رود . 

 7- دستگاههای اندازه گیری سرعت و مسافت : این دستگاهها برای اندازه گیری سرعت کشتی و مسافت طی شده توسط کشتی ( از نقطه مشخص شده) بکار می روند . بوسیله این داده ها قادر خواهیم بود زمان ETA ( زمان تخمینی ورود کشتی به بندر یا نقطه مورد نظر ) را پیش بینی نمائیم .

 8- اکو ساندر ( عمق یاب ) : این وسیله با استفاده از امواج صوتی عمق آب زیر کشتی ( از کف کشتی ) را اندازه گیری می نماید .

 9- ECDIS -Electronic Chart Display Information System  سیستم اطلاعات و نمایشگر نقشه الکترونیک : این سیستم یک سیستم اطلاعات ناوبری میباشد که اگر به حسگرهائی نظیر سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) و جایرو متصل گردد قابلیت نمایش موقعیت لحظه ای کشتی و اعلام اخطار ضد تصادم با کف را دارد . همچنین اگر این سیستم به یک رادار آرپا متصل گردد قادر به اعلام اخطار ضد تصادم با دیگر شناورها  نیز میباشد . جهت دریافت اطلاعات بشتر اینجا کلیک کنید .

 10- سامانه شناسایی اتوماتیک AIS  : وظیفه اصلی  این سیستم تبادل اطلاعات میان یگانهای شناور با یکدیگر و با ساحل میباشد . اطلاعاتی نظیر نام کشتی و شماره ، کد کشتی ، ابعاد کشتی ، مسیر حرکت و ... . 

11- LRIT  -Long Range Tracking and Identification سیستم ردیابی و شناسایی از راه دور جزو الزامات کنوانسیون سولاس بوده و و از آن برای ارسال خودکار اطلاعات شماره شناسایی شناور  ، موقعیت جغرافیایی  و ساعت و روز ارسال موقعیت جغرافیایی جهت بهره برداران ( کشورهای صاحب پرچم ، بندر و ساحلی و بهره بردارات ایمنی )  استفاده می شود .

 12- نشاندهنده زاویه سکان : همانگونه که از نام این دستگاه مشخص است وظیفه آن نشان دادن زاویه سکان می باشد .  این دستگاه در پل فرماندهی نصب شده  و جهت کنترل نرخ چرخش و زاویه سکان کشتی مورد استفاده قرار می گیرد .

 13- VDR -Voyage Data Recorde ضبط کننده داده های سفر : این دستگاه یک سیستم ضبط داده بوده که وظیفه آن جمع آوری و ثبت اطلاعات از سنسورهای مختلف روی کشتی می باشد . از جمله اطلاعات جمع آوری شده توسط این دستگاه به  زمان و تاریخ  ،  موقعیت کشتی ،  سرعت و راه کشتی ،  صدای پل فرماندهی ، داده های رادار ،  آلارم های اصلی و حالت ( باز و بسته بودن ) درب ها می توان اشاره نمود .

 14- نشاندهنده نرخ چرخش : این دستگاه سرعت چرخش کشتی ( در نرخ ثابت ) را نشان می دهد . نرخ چرخش کشتی  بطور معمول بصورت تعداد درجه چرخیده شده نشان داده می شود .

 15- گیرنده GPS : سیستم گیرنده GPS یا سیستم مکان یاب جهانی  یک صفحه نمایشگر بوده که برای نشان دادن موقعیت کشتی با استفاده از ماهواره های موقعیت یاب جهانی ( که به دور زمین در حال حرکت می باشند  ) به کار می رود .

  16- سیستم تکرار کننده صوت : این سیستم در کشتی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پل فرماندهی آنها کاملاً محصور می باشد . به وسیله این دستگاه افسران ناوبر مستقر در پل فرماندهی می توانند سیگنالهای صوتی و  یا بوق مخصوص مه کشتی های دیگر را بشنوند .

17- چراغ های ناوبری : مجموعه ای از چراغها با رنگ های مختلف بوده که در بخش های خاصی از کشتی ( نظیر سینه ، پاشنه و دکل ) نصب می گردند . رنگ چراغها ، تعداد ، محل نصب  و فاصله بین آنها بیانگر پیام هایی خاص برای سایر کشتی ها در شب می باشد .

 18- سوت کشتی  : بوق کشتی یا سوت کشتی از دیگر وسایل ناوبری کشتی می باشد . زمان بصدا درآوردن بوق کشتی  و تعداد دفعات به صدا درآمدن دارای قوانین خاص خود می باشد . کشتی ها معمولاً دارای دو بوق بوده که یکی بوسیله هوا و دیگری بوسیله الکتریسیته کار می کند .

  19- لامپ علامت دهنده در نور روز : از این لامپ برای ارسال سیگنال های اضطراری در نور روز استفاده می شود .

 20- کارت پایلوت : کارت پایلوت یک دفترچه حاوی اطلاعات کشتی بوده که برای راهنمای کشتی ها ( پایلوت ) تهیه  می شود . این کتابچه حاوی اطلاعاتی نظیر ابعاد کشتی ، آبخور ، سیکل چرخش ، تجهیزات نیروی محرکه و سایر اطلاعات مهم کشتی بوده که پایلوت ( راهنمای کشتی ) را درهدایت امن کشتی کمک می نماید . 

  21- نقشه ( یا طرح ) سفر : نقشه مسیر سفر های انجام شده قبلی و همچنین سفر آینده  از الزامات بوده و باید در کشتی ها موجود باشد .

 22- زنگ جلو عرشه کشتی (Forecastle Bell ) : این زنگ برای هشدار به کارکنان کشتی در هوای مه آلود و یا شرائط بد جوی و سایر شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد .

 23- جزوه مانور کشتی : در این جزوه توانمندی های سامانه نیروی محرکه و کشتی در زمان مانور و در شرائط آب و هوایی مختلف ثبت گردیده  تا در زمان نیاز به عنوان یک ماخذ سریع قابل بهره برداری باشد . 

 24-  گوی ها و اشکال هشدار دهنده  : این احجام که  در شکل های مختلف وجود دارند برای صدها سال به عنوان  علائم ارتباطی بین کشتی ها در دریا استفاده می شوند . رنگ این علائم سیاه بوده و در روز مورد استفاده قرار می گیرند .

25- کتابچه ثبت فعالیت های ناوبری :کلیه فعالیت های ناوبری انجام شده در کشتی باید ثبت شده و آماده ارائه ارجاع و ارائه باشند . داشتن این کتابچه الزامی بوده و از مهمترین لاگ بوک های کشتی می باشد .   

 26- ثبت اطلاعات نگهداری و تعمیر تجهیزات ناوبری : نسخه مکتوب سوابق نگهداری و تعمیر تجهیزات ناوبری جهت ارائه به مقامات ذیصلاح دریایی ( سازمان بنادر و دریانوردی ) باید در روی کشتی نگهداری شود . این اسناد باید به امضاء افسر برق کشتی و یا مسئول مربوطه رسیده باشد .

27-  پوسترهای پل فرماندهی : این پوسترها در پل فرماندهی نصب شده و حاوی اطلاعات  مشروحی از مشخصه های مانوری کشتی می باشند .

 28-  وسیله ارسال هدینگ (Transmitting Heading Devise ): این وسیله برای نمایش اطلاعات راه حقیقی شناور مورد استفاده قرار می گیرد .

 29-  علامت Black Diamond : هنگامی که کشتی در حال یدک شدن می باشد و یا به تنهایی قادر به مانور نیست از این علامت برای هشدار به شناورهای اطراف استفاده می شود . این علامت تنها در روز مورد استفاده قرار می گیرد .

30- پرچم های کشتی ( پرچم های سیگنال ) : انواع مختلفی از پرچم ها با رنگ ها و علائم متفاوت برای نشان دادن موقعیت  و وضعیت کشتی مورد استفاده قرار می گیرد . این پرچم ها که اصطلاحاً پرچم های مخابراتی نیز خوانده می شوند پرچم هایی بین المللی بوده که برای ارسال پیام و یا علامت از یک کشتی به کشتی دیگر استفاده می شوند . هر یک از این پرچم ها نشان دهنده یک عدد و یا یکی از حروف الفبا بوده که میتوان از آنها  بصورت تک و یا مجموعه (بسته به قرارداد بین کشتی ها ) برای ارسال پیام های کوتاه استفاده نمود .

 
از   2   رای
6.5

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Surprise!

_ya1za18pID5-NkrwogIsX51omQ5n2FIC7VAN09l-Ts"